רוצים ילדים מאושרים?

מיזם "משפחה מאושרת" מבית עמותת "בית מורשת" מתרחב ויכלול מעתה גם את תכנית "מאושרים בניצנים"!

תכנית "מאושרים בניצנים" מתקיימת במסגרות הלא פורמליות לאחר יום הלימודים הרישמי, מפוקחת ע"י משרד החינוך, ומחברת את הילדים עם המורשת היהודית העשירה במשולב עם עולם החשיבה החיובית והחיזוקים הבונים אישיות מאושרת ובטוחה בעצמה.

מיזם "משפחה מאושרת" הושק בתחילת תקופת הקורונה כבסיס לעבודה רגשית, משפחתית ומגבשת, שנועדה לעזור לנו כהורים וכבני זוג, למצוא את הטוב והמשמח בכל אחד מבני המשפחה.

כך, למשל, הופצו ערכות פעילות משפחתיות לקראת חג הסוכות:

לקראת חג הפסח הופצו ערכות "כרטיסדר משפחתי" באלפי עותקים בכל רחבי הארץ!

מידי שבוע מופצות כרטיסיות "משפ"שחה" ובהן שאלות הדרכה לפעילות משפחתית, חינוכית ומגבשת, סביב שולחן שבת, על בסיס פרשות השבוע:

שיח מסוג זה גורם להורים להקשיב הקשבה אמיתית וכנה לילדיהם, ומאפשר להם להיות רלוונטיים עבורם. התגובות המגיעות מהשטח, כמו גם מאנשי חינוך, מחממות את הלב וגורמות לנו להבין עד כמה נחוצה השיטה שפיתחנו.

 

עתה אנחנו גאים להציג את התכנית החדשה שלנו – "מאושרים בניצנים", שתפעל החל מחודש מאי בכל מסגרות צהרוני ניצנים המופעלים ע"י "בית מורשת" במוסדות החינוך של החמ"ד (במסגרת בתי הספר מעלה התורה בנים ובנות, ממ"ד צמח השדה, שדי חמד ויפה נוף).

 

בתכנית "מאושרים בניצנים" הושקעו חשיבה, תכנון ומשאבים רבים, והיא תמשיך להתפתח ולהשתכלל. התכנית מהווה למעשה השלמה וקומה נוספת של תכנית ניצנים של משרד החינוך.

 

השנה האחרונה הציפה אותנו בחשיבות האדירה שישנה לאינטראקציה החברתית במסגרות החינוכיות, מעבר לחשיבות ללמידת התוכן אותו ניתן להעביר אף מרחוק.

 

השיטה המנחה את תכנית "מאושרים בניצנים" מתבססת, בין השאר, על מקורות חז"ל, על שיטת NLP , על שיטת כוונה, על הוגים מודרניים כדוגמת פרופ' דן אריאלי, פרופ' מרטין סליגמן, ד"ר טל בן שחר ועוד.

בבסיס התפיסה החינוכית של "בית מורשת" עומדת הפסיכולוגיה החיובית, המציעה לתת ביטוי רחב לרגשות של הילד ולכישרונות בהן התברך כדי ליצור הנעה ואושר פנימי.

אנחנו מאמינים כי ילד שמתחנך להביע את עצמו בצורה נכונה הוא ילד שמח יותר שלא אוגר אצלו קשיים רגשיים. ילד כזה ילמד טוב יותר בשעות הבוקר, ויתנהג כראוי גם בתוך המרחב המשפחתי.

עקרונות התכנית

שיח מכבד ומאפשר

בתוך מסגרת הצהרון אנחנו שומרים על כבודו של כל אחד מאנשי הצוות ושל כל אחד מהילדים, ונותנים להם להביא את עצמם לידי ביטוי.

למידה והכנת שיעורי בית

התכנית כוללת למידה משמעותית בה כל ילד יוכל להביא את עצמו לידי ביטוי בצורה בטוחה ומוגנת. הלמידה תכלול ערכים כגון איפוק, עזרה לזולת, תשומת לב לחלשים וכדו'. בתכנית יינתן דגש רחב על השיח, לא פחות מאשר על חומר הלימוד עצמו.

ארוחת צהרים

מידי יום משולבת בתכנית ארוחת צהריים חמה, המפוקחת בריאותית ע"י חברת מלגם של משרד החינוך. בארוחה נדבר ונחווה אכילה בריאה, נלמד על אבות המזון, ולא נשכח להודות למי שהכין את האוכל ולקב"ה שזן ומפרנס אותנו.

חוגי העשרה

כעת, משנפתחה האפשרות להחזרת חוגי הפעילות, נפעיל חוגים שיתמקדו בתחומים רגשיים-טיפוליים, למשל, חוגי טבע, חוג מחול, חוג הישרדות ועוד, כאשר המדריכים ידגישו את הפן החברתי והרגשי בפעילות.

יצירות

בתחום היצירות יינתן מרחב למקומו של היחיד בתוך הקבוצה, לנטייה להשיג שלמות לעומת שחרור והכלה, להתמודדות עם הצלחה וכשלון ועוד.

מעגלי שיח חינוכי-רגשי-תורני

בכל שבוע יתקיים שיח חינוכי-רגשי בהנחיית המדריכים הכולל ניתוח שאלות מפרשת השבוע, פיתוח סיפורים, דיונים על בחירה וקבלת החלטות באירועים מורכבים, כאשר הילדים המשתתפים צריכים להביע את עצמם ואת המקום בו פוגש אותם התוכן הנדון בחיי היומיום.

משחקים

לכל המסגרות נרכשו משחקי קופסא המאפשרים קיום אינטראקציה חברתית משמעותית ונערכו השתלמויות לצוותי המדריכים לשימוש מיטבי בערכות. המשחקים נרכשו מחברת "משחקים שבלב" המתמחה בייצור משחקים חינוכיים-רגשיים. ילדים מתקשים להביע רגשות מורכבים ומופשטים במילים, ולכן המשחק הוא אמצעי טבעי עבורם המהווה ערוץ תקשורת יעיל גם עבור ילדים המתקשים בתקשורת, במיוחד לאור העובדה שיש במשחקים היבט של הדדיות. במלאכת ההדרכה מסייע המשחק ליצירת יחסים של שיוויון בין המדריכים לילדים שכן הוא מתנהל "בגובה העיניים", ומאפשר לילדים להתפתח באווירה חווייתית המשלבת הנאה, ריגוש, קלילות, הומור ועניין.

זמן חצר

בהפסקות שבין הפעילות בכיתות יעברו המדריכים והמדריכות בין הילדים ובאמצעות שיח ודוגמא אישית יחזקו אצלם ערכים כמו שיתופיות מול תחרותיות, התמודדות עם הצלחה מול תחושת הפסד, השגת מטרות פרטיות מול הישגיות קבוצתית ועוד.

נעים להכיר

בכל שבוע יביא ילד אחר חפץ מהבית ודרכו יספר על עצמו, על עולמו הפנימי ועל משפחתו, ובאמצעות השיח הפתוח וגילוי הלב תועמק ההכרות, תגדל ההערכה ההדדית ותגובש הקבוצתיות.

מחקרים פסיכולוגיים בתקופת הקורונה מצביעים על קשיים בהבנת סיטואציות חברתיות ובקשירת קשרים בין אישיים בקרב ילדים. ההמלצות הן לחזק את החוסן הנפשי של הילדים באמצעות הוספת שעות שבהן הם נמצאים עם חבריהם, במקביל להפחתת שעות מסכים.

תכנית "מאושרים בניצנים" פועלת על פי עקרונות אלו!

אם גם אתם רוצים ילדים מאושרים

אל תשאירו אותם מחוץ לכיתה!

מלאו את פרטיכם ללא דיחוי כאן למטה 👇

מספר המקומות מוגבל. כל הקודם להירשם - זוכה בילד מאושר!

נבנה במחשבה רבה ע"י //

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן